Hei, jeg er Finansforbundets chatbot. Spør meg!

Anja vil få flere til å jobbe sammen i og for Ålesund

Du vet når du bare kjenner det? Det gjorde Anja. Derfor sa hun opp jobben etter bare et halvt år, for å satse på å gjøre Ålesund mer attraktiv for gründere.

Anja Solevågseide i Pir Cowork
SATSER PÅ GRÜNDERE: – Businessideen er å skape en uformell, fremoverlent og levende plass der alle er velkomne, med lavterskel for å komme i kontakt med andre og mulige investorer, forteller Anja Solevågseide, daglig leder i Pir Cowork. Her er hun på plass i de kommende lokalene deres, Idungården, som er under ombygging.

Vi er et godt stykke ut i februar, og i sunnmørsbyen Ålesund har de første vårtegnene allerede begynt å vise seg. Det er mandag morgen, blå himmel, sol og noen etterlengtede plussgrader. Fra kontorplassen til Anja Solevågseide i Keiser Wilhelms gate er det utsikt over både havet, fjellet, byen samt det syvetasjes bygget ved siden av – som etter hvert skal bli Pir Cowork.

– Idungården, som bygget heter fra gammelt av, skal bli en pulserende oppstarts- og innovasjonsarena på over 5000 kvm. Her skal gründere kunne møte investorer og etablerte bedrifter, og få jobbe sammen med likesinnede, forteller Anja og skuer bort på den store bygården.

Sa opp jobben og satset

Men la oss spole tilbake et par år, til da Anja nettopp hadde tatt golfinteressen til et nytt nivå, og gått fra å være daglig leder i golfklubben i Ålesund, til å jobbe nasjonalt for Golfforbundet i Oslo. En dag kom hun over en spennende stilling på Finn. Fem teknologibedrifter i hjembyen Ålesund skulle gå sammen i et samarbeid, og se hva de kunne gjøre sammen for å bli bedre, som for eksempel kunne være starten på et klyngesamarbeid.

– Det var noe der som skrek til meg. Det gikk veldig fort, jeg fikk jobben i Next Digital og flyttet hjem på grunn av det. Det var veldig spennende å få bli med fra starten av. Jeg har alltid hatt lyst å skape noe, men ikke visst helt hva.

Men så skjedde det noe. Anja havnet i et møte med Momentium, som består av musikerne og fetterne Ante og Lars Giskeødegård. De står blant annet bak festivalene Ålesund Live, Sommerfesten på Giske og Jugendfest. De er også sentrale i driften av musikkstudioet Ocean Sound Recordings på Giske, Øygardshallen på Giske, Terminalen Byscene og Molo Brew i Ålesund sentrum.

Pir Cowork

• Idungården i Ålesund skal bli en pulserende oppstarts- og innovasjonsarena på over 5000 kvm. i hjertet av byen.
  • Vil være en møteplass der gründere kan møte investorer og etablerte bedrifter. Alle er velkommen, uavhengig av hvilket steg ideen eller bedriften befinner seg i.
  • Bak satsingen står daglig leder Anja Solevågseide og resten av den sunnmørske investorgruppen Pir Invest.
Anja Solevågseide i Pir Cowork
SA OPP JOBBEN OG SATSET: Anja Solevågseide sluttet i jobben som daglig leder i NExTdigital og satset alt på Pir Cowork. – Da hadde jeg bare vært der et halvt år, men du vet når du bare kjenner det? Dette hadde jeg ventet på.

– Jeg møtte dem fordi de ønsket å starte ny spise- og kulturplass i Ålesund (som i dag er blitt til Bro). De hadde tanker om et felles sted med mat, kultur og business, som var sammenfallende med noe jeg hadde tenkt.

For etter en periode med pendling til Oslo hadde Anja fått et innblikk i startup-scenen i hovedstaden, og vært innom steder som Mesh, StartupLab og 657 Oslo. Hun hadde tenkt mye på en type jobbkafé eller coworking space, men ennå ikke møtt noen som kunne være helt dedikert til det.

–  Det klikket mellom meg og Ante og Lars, og jeg fant ut at vi delte samme ambisjon om å gjøre Ålesund til en kulere og freshere plass å jobbe. 14 dager etter møtet ringte jeg og sa jeg hadde sagt opp jobben min i Next Digital. Da hadde jeg bare vært der et halvt år, men du vet når du bare kjenner det? Dette hadde jeg ventet på. Det gikk fort derfra.

«Go big» fra dag én

Prosjektet Pir Cowork ble altså til gjennom tilfeldigheter, slik mange prosjekter blir. Et tilfeldig møte mellom folk, som verken handlet om innovasjon eller gründere. Businessideen er å skape en uformell, fremoverlent og levende plass der alle er velkomne, med lavterskel for å komme i kontakt med andre og mulige investorer.

– Vi har et ønske om å være med å bidra til at flere kan skape ting. For meg personlig handler det også om å få gjøre det du virkelig elsker – slik som jeg fikk jobbe med golf, som er min store lidenskap.

Utgangspunktet var å ha en etasje tilknyttet spisestedet Bro, men så møtte de en kar til, Kaj Westre, som eide Idungarden.

– Bygården var et av Ålesunds første kjøpesenter, så det er en fin del av historien. Det er og vil være en møteplass. Det var et veldig stort poeng for oss å være midt i sentrum, for å gjøre byen enda bedre og trekke arbeidsplasser hit. Vi valgte å «go big» fra dag én, som er nervepirrende, men vi mener vi har en forutsetning som vi tenker er bra. Vi har lyst å skru sammen miljøet med etablerte aktører og oppstartsbedrifter som passer sammen.

Bak Pir Cowork står investeringsgruppen Pir Invest, med 20 personer involvert. Alle investorene har selv gründet egne bedrifter, og ønsker nå å bruke sin kompetanse og kapital på nye gründere. Både Anja, Ante og Lars er en del av denne gruppen.

– Felles for oss alle er at vi vil være med å bygge dette nye næringslivet. Det er utelukkende lokale folk, som har en stor lidenskap for regionen, og som er opptatt av at bedriftene de investerer i skal skape fremtidens arbeidsplasser.

IDUNGÅRDEN: I Keiser Wilhelms gate 22 i Ålesund sentrum skal oppstarts- og innovasjonsarenaen Pir Cowork huse både gründere, investorer og etablerte investorer.

Dette er coworking

For gründere og nystartede selskaper er coworking, altså delt arbeidsplass, en svært gunstig løsning. Skal du leie kontor i dag, krever det mye energi, og i de fleste tilfeller må du binde deg for mange år.

– Har du en intensjon om å bygge selskap, har du kanskje seks ansatte om ett år, eller kanskje femten? Hvordan skal du da leie kontorplass for å skalere bedriften? Dette er noe av opphavet til coworking. Det er kapasitetskrevende å se etter kontorer, og alt som tar bort tid og fokus fra kjernen, er de tingene vi i Pir Cowork ønsker å bidra med. Leietakerne skal leie på egne premisser, forteller Anja.

Leietakerne vil være alt fra gründere, investorer og frilansere til fjernansatte og prosjektgrupper i større selskaper. Med et coworking space får medlemmene fleksible leieavtaler, slik at de på kort tid kan endre størrelsen på kontoret sitt. I Pir Cowork vil medlemmene inngå i et medlemskap, som er trinnvis lagt opp. De vil få velge mellom å sitte og jobbe i lounge, ha fleksibel pult, eget kontor eller leie en hel etasje.

– Vi har ambisjon om å få til gunstige medlemskap og støtteordninger for de som er i en oppstartsfase, hvor du da kan booke møterom og får internett, strøm og kaffe, for eksempel. I førsteetasje vil det være kafé og eventlokale.

For nystartede selskaper er det også viktig med et kreativt og kult arbeidsmiljø. Det beste med et coworking space er at medlemmene får være og jobbe i et stimulerende miljø med ulike folk, og få kolleger de kan få hjelp og støtte av.

Den sunnmørske måten å gründe på

I fjor lanserte lokalbanken Sparebanken Møre nyskapningsstipendet «næringsteft», med en hovedpremie på 1 million kroner. Hvem som helst kan søke, og i første runde var det hele 200 søkere. Det er mye som skjer i Ålesund, og det er mange krefter som jobber for samme sak.

– Jeg liker godt den sunnmørske måten å gründe på. Gründerne gjør ting, men snakker ikke så mye om det underveis, og plutselig har de bygd noe som ingen visste om. Vi har selskap som er mer kjent i Japan enn i Ålesund, for eksempel.

Anja føler den sunnmørske gründerånden har veldig sterke tradisjoner for å gripe muligheter,

bygge bedrifter og arbeidsplasser, og skape gull av gråstein.

– Her er mye innovasjon, og mange etablerte bedrifter har vært gjennom krevende perioder og vært nødt til å omstille seg. Vi er også veldig internasjonale her, og Møre og Romsdal er det fylket med størst eksport per ansatt i landet. Jeg tror det ligger noe i sjela vår her på Sunnmøre, som vi har fra lang tid tilbake.

Det må heller ikke skyves under en stol at uansett idé og bedrift, så trenger man kapital for å få drømmen realisert.

– Det er mange flinke folk i regionen her som har bygd fantastiske ting, og som sitter på mye erfaring. Få den gjengen til å investere! Det er smart for investorer å investere, også. Mange er villige til å ta risikoen, men vi må gjøre det lettere for investorer å investere tilbake i næringslivet.