Tekst Ane Solstad Sønnesyn og Guro Istad

Foto Michael Solbakken

/TIDSKLEMMA
/TRENING
Posted:  2018/11/01

Trening i arbeidstiden

– Friske og fornøyde medarbeidere er viktig for kunder og kulturen

Mange av oss lyver når vi oppgir hvor aktive vi er. I forsikringsselskapet If kan de i hvert fall ikke skylde på tidsklemma. Der får de ansatte trene stort sett når de vil.

 

Det er kanskje en av de vakreste høstdagene hittil i Oslo. Solen skinner, himmelen er blå, trærne er både grønne, gule og oransje, luften er akkurat passe krisp og Lysakerfjorden glitrer om kapp med sola. Alt en høstdag bør ha, kan man si.

 

Men vi skal inn – og ned. Ned i treningsrommene i kjelleren til forsikringsselskapet If sitt hovedkontor på Vækerø. Og det er ikke treningsrom av den trauste, grå og slitne sorten vi kommer til. Vi snakker gymsal, squash-bane, spinningrom, treningsrom med tredemøller, styrkeapparater, manualer, matter og slynger. Her kan de ansatte trene så mye de vil og så ofte de vil – så lenge de gjør jobben sin, så klart.

 

– Alle ansatte har én time trening inkludert i arbeidstiden hver uke. Utover det, kan de som jobber på Vækerø bruke treningsfasilitetene så mye de vil. Med denne ordningen ønsker vi ideelt sett å nå de som ellers ikke trener – det skal være lavterskel, forteller Astrid Holm, HR-sjef i forsikringsselskapet If.

 

Ansatte tar ansvar for egen helse

Helt siden If i 2003 ble en inkluderende arbeidslivsbedrift, såkalt IA-bedrift, har de ansatte hatt dette treningstilbudet. Målet er å senke sykefraværet og få flere til å stå lenge i arbeid. På den tiden holdt hovedkontoret til If til på Lysaker, og hadde også da treningsfasiliteter. Disse ble både større og bedre da de flyttet til Vækerø for fem år siden, og både Hydro – som de deler bygg med – og Sweco på andre siden av gaten, har tilgang til treningssenteret.

 

Med tilbudet sitt oppfordrer If alle ansatte til å ta ansvar for egen helse, både psykisk og fysisk. Jobber du i den delen av organisasjonen hvor du har fleksibel arbeidstid, har du dermed stor frihet og kan selv lage tid til trening i hverdagen.

 

– Alle har ansvar for egen helse, men med dette tilbudet og treningsfasilitetene våre kan vi være med på å legge til rette for dem. For oss som arbeidsgiver er treningstilbudet lønnsomt, fordi friske og fornøyde medarbeidere er viktig for både kunder og kulturen. Du gjør en bedre jobb med overskudd – det er en helt soleklar parallell, sier HR-sjefen.

FOR TRENING I ARBEIDSTIDEN: Astrid Holm (t.v.) er HR-sjef i forsikringsselskapet If og Marit Reinertsen Sandven (t.h.) er styremedlem i Ifs bedriftsidrettslag. De er begge overbevist om at trening i arbeidstiden kan være med på å løse den velkjente tidsklemma for mange.

Visste du at ...

1

Fysisk aktivitet er det viktigste for å beholde en god helse.

2

Hverdagsaktiviteten som får opp pulsen har forebyggende effekt på mange sykdommer.

3

Den samlede tiden i ro i løpet av dagen, som ofte er stillesitting, er en selvstendig risikofaktor for dårligere helse.

4

Fra Stamina norsk jobbhelserapport

Trening i arbeidstiden er med på å løse tidsklemma

En kontorjobb fører med seg mye stillesitting, og med jevnlig trening blir både hode og kropp bedre rustet til å takle en travel arbeidshverdag. Utover helsefordelene ved trening bygger de ansatte også kultur og nettverk, og blir kjent med kolleger på huset de ellers ikke hadde møtt. Men HR-sjefen er klar på hva hun tror det mest positive med treningen er.

 

– Vi tror at tilbudet om trening i arbeidstiden kan være med på å løse den velkjente tidsklemma for mange med jobb, trening og familie. Det er viktig å få trent, og med tilbudet vårt og treningsfasilitetene blir det mer håndterbart for de som ellers ikke trener, sier Astrid.

 

Inne på treningsrommet, mellom en haug tredemøller og apparater, står Solveig Thommessen klar for en av ukens treningsøkter. Hun jobber som advokat innen personskade hos If, og benytter seg ofte av treningstilbudet hun har via jobben.

 

– Jeg trener to-tre ganger i uken, enten før eller etter jobb, eller i arbeidstiden. Jeg trener mest for meg selv, og gjerne om morgenen. Da går det mest i intervaller og styrke- og slyngetrening, forteller hun.

 

De er også en liten gjeng som møtes hver mandag i lunsjen for å trene. Da står en halvtime effektiv styrketrening på programmet.

 

– Som småbarnsmor er det ikke alltid jeg får tid til å trene om morgenen, og da er det supert å ta det i lunsjen. Jeg liker også at man møter andre kolleger man ellers ikke møter – at man kan bli kjent på tvers av avdelingene.

TRENER I LUNSJEN: Hos If inkluderer de trening i arbeidstiden. – Som småbarnsmor er det ikke alltid jeg får tid til å trene om morgenen, og da er det supert å ta det i lunsjen, sier Solveig Thommessen, advokat innen personskade hos If.

Lavterskel

If har også sitt eget bedriftsidrettslag, hvor omlag 450 av de 650 ansatte på hovedkontoret er medlemmer. De kan delta på organiserte treningstimer med instruktør innen alt fra yoga og selvforsvarkurs til ski og kajakk.

 

– Bedriftsidrettslaget styres fra hovedkontoret, men kontorene rundt om i landet får god støtte til å drive sine egne lokale idrettslag, forteller Marit Reinertsen Sandven, styremedlem i Ifs bedriftsidrettslag.

 

Har noen ideer og innspill til nye timer, tar bedriftsidrettslaget godt imot forslag.

 

– Det skal være lavterskel å benytte seg av tilbudet, forteller Marit.

 

Vanskelig trend å snu

Treningstilbudet If gir sine ansatte er helt i tråd med Arbeidsmiljøloven: «Arbeidsgiver skal, i tilknytning til det systematiske helse-, miljø- og sikkerhetsarbeidet, vurdere tiltak for å fremme fysisk aktivitet blant arbeidstakerne».

 

Likevel viser Folkehelserapporten om helsetilstanden i Norge for 2018 at bare om lag 30 prosent av den voksne befolkningen oppfyller anbefalingene om fysisk aktivitet.

 

– Fysisk inaktivitet gir like stor risiko for helseskader som det å røyke. Likevel er det vanskeligere å få inaktive til å bli aktive, enn å få røykere til å slutte å røyke, sier Hilde Grønningsæter.

 

Hun er førsteamanuensis i idrettsvitenskap ved Universitetet i Sørøst-Norge, ved institutt for friluftsliv, idrett og kroppsøving, og har forsket mye på stress og helse i arbeidslivet.

 

– Jeg synes det er sjenerøst av ledelsen i en organisasjon å gi de ansatte muligheten til å trene i arbeidstiden. Det er ikke en selvfølge, fortsetter hun.

GODE TRENINGSFASILITETER: Hos If kan de ansatte delta på organiserte treningstimer med instruktør innen alt fra yoga og selvforsvarkurs til ski og kajakk. De har også squash-bane, gymsal, spinningrom og treningsrom med tredemøller.

Hilde Grønningsæters tips til alle i stillesittende jobber:

1

Mikropauser har gunstig effekt.

2

Det er manglende blodsirkulasjon som er problemet. Vi må bevege oss for å få sirkulasjon. Ellers blir vi bare en tønne.

3

Ta noen sekunders pause ved PC-en og beveg skuldrene, reis deg og gjør noen knebøy.

4

Drikk ett glass vann for hver kopp med kaffe.

5

Reis deg og gå på do.

6

Ta ett til to minutter lange pauser hvert 45. minutt.

7

Gå i trapper.

Men hun er takknemlig for «drahjelpen» arbeidsplassene gir.

 

– Norge har en av verdens høyeste andeler av befolkningen i jobb. Arbeidsplassen er derfor er en god arena å nå de inaktive. Hvis vi skal prøve å få disse mer aktive, er det rett og slett en drittjobb å prøve å nå dem hjemme, sier Hilde.

 

Det spiller egentlig ingen rolle når du gjennomfører fysisk aktivitet, forteller Hilde, og det er vanskelig forskningsmessig å påvise om trening har direkte effekt på sykefraværet. Likevel kan det være både nyttig og positivt å tilby sine ansatte trening. Både for den enkelte, arbeidsplassen og samfunnet for øvrig.

 

– Inaktivitet er ofte forbudent med lavere arbeidsinnsats. Inaktive har ikke den samme energien, er ofte mindre motivert, opplever at de ikke mestrer, blir mindre fornøyd, får lavere selvbilde og blir negative. Moderat fysisk aktivitet kan endre slike negative spiraler. Minst åtti prosent rapporterer økt velvære og positiv energi etter fysisk aktivitet, så hvis de ansatte har hatt et positivt avbrekk, drar de gjerne den gode energien med seg inn i jobben, sier Hilde Grønningsæter, og oppfordrer folk til å finne en aktivitet de synes er gøy.

 

– Egentlig burde alle røre på seg fordi det er gøy – ikke nødvendigvis på grunn av helsa.

Kanskje du også vil lese disse?

Tekst Ane Solstad Sønnesyn og Guro Istad

Foto Michael Solbakken

/TIDSKLEMMA
/TRENING
Posted:  2018/11/01