Tekst Ane Solstad Sønnesyn

Foto Getty Images

/FERIE
/HJERNETRIM
/STRESS
Posted:  2018/07/04

Hjernetrim på ferie

Derfor blir du dum av å ha ferie

Dette kan du gjøre for å forebygge at IQ-en faller i sommer.

 

Det er sommer, sol og årets deiligste ferie står for tur. Går reisen til sydligere strøk, hvor late dager på solsenga og plasking i bassenget venter, kan dette faktisk gjøre at du kommer hjem med lavere IQ enn da du dro.

 

Derfor faller IQ-en din på ferie

Ifølge Illustrert Vitenskap viser forskning at inaktiv ferie, som en solferie, er den største IQ-poengslukeren. Hjernecellenes volum kan skrumpe med hele 15 prosent om du er dehydrert i varmen eller på grunn av alkohol. Men det er allerede når du forlater jobben at IQ-en begynner å dale.

 

Det som skjer er at hjernecellene gisper etter oksygen på grunn av inaktivitet. Ifølge professor Siegfried Lehrl ved Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg gir inaktivitet oksygenmangel i hjernen og nedsetter dermed nervecellenes funksjon. Skal du da leve det gode, late liv i rundt 14 dager, kan IQ-nivået ditt rase ned med hele 20 poeng!

 

En ting du kan trøste deg med, er at lesing kan forebygge forfallet, så har du spart opp en bunke bøker du tenkte å lese i sommer, har du enda en god grunn. Hjernen holdes også i gang ved å prøve krefter med nye aktiviteter i bare 15 minutter om dagen.

 

Derfor bør du gjøre hjernetrim når du er på ferie

 

Ifølge hjerneforsker Kaja Nordengen er det mye forskjellig hjernetrim du kan gjøre i ferien for å opprettholde IQ-en din.

 

Hos Plusstid tipser hun blant annet om at det å lære noe nytt, som å finne veien på nye steder, prøver nye middagsoppskrifter eller teste ut en ny hobby eller aktivitet. Da dannes det nye nerveceller i hjernen.

 

Reiser dere utenlands, kan det være lurt å lære seg noen ord eller setninger på et nytt språk. Her kan gratis-appen Duolingo være et godt hjelpemiddel. Også det å lese vil ifølge Nordengen være nyttig å gjøre på ferie. Når du leser, bruker du hjernebarken, som er den delen av hjernen der vi har de høyere funksjonene våre – det som gjør mennesker til mennesker.

 

Sørg for trening, variert kosthold og hvile

Det kan også være bra å holde aktivitetsnivået oppe i ferien. Trening bidrar til frigjøring av vekstfaktorer, som igjen stimulerer nye nervecelleforbindelser i hjernen. Selv om det er ferie, gjør du deg selv en tjeneste å opprettholde inntaket av grønnsaker, fisk, frukt og nøtter. Et variert kosthold er også viktig for hjernen!

 

Hjernen må også hvile, så nok søvn er helt nødvendig. Ikke bare for at hjernen skal fungere på sitt beste, men faktisk også for at den ikke skal ta skade, ifølge Nordengen. Prøv også å ha en ferie der du har god tid til å være med venner og familie, uten stress og tidsfrister. Stress er ikke bra for hjernen – særlig om det ikke blir altfor mye av det.

 

Og om du skulle lure – tilstanden med lavere IQ er ikke permanent! Ifølge Illustrert Vitenskap er IQ-en tilbake på normalt nivå etter fire dager på jobb.

 

God sommerferie!

Tommelfingerregler for hjernetrim:

1

Hjernen liker utfordringer.

2

Øv dere på nye språk. Last ned gratis-appen Duolingo.

3

Trening styrker både kroppen og hjernen.

4

Ikke glem å spise sunt, samtidig som det er lov å kose seg.

5

Finn måter å øve konsentrasjonen, som bygging av Lego eller lesing.

6

Pass på at dere sover nok. Hjernen trenger hvile.

7

Kilde: Plusstid.no

Kanskje du også vil lese disse?

Tekst Ane Solstad Sønnesyn

Foto Getty Images

/FERIE
/HJERNETRIM
/STRESS
Posted:  2018/07/04